Egypte II

De kop is eraf. Egypte, het 1e land van de 10 landen zit erop. In 8 etappes hebben we vanaf Caïro nagenoeg 1000 km afgelegd tot aan Aswan. Volgens onderstaand plaatje zijn we eerst oostwaarts naar de Rode Zee gefietst, vervolgens langs de kust zuidwaarts tot aan de badplaats Safaga, daarna weer landinwaarts richting de Nijl en via Luxor, waar een rustdag is gepland, langs de Nijl verder tot aan Aswan.

1 Route door Egypte~1
Route door Egypte, TdA2007

Egypte was voor mij vooral een land van indrukwekkende eindeloze vergezichten van woestijnvlakten. Vooral de zonsopgang en ondergang maakte indruk door de continue spectaculaire verandering van kleurpatronen. Daarnaast wordt je ’s nachts getrakteerd op een prachtige sterrenhemel (welke je niet zoals in Nederland wordt ontnomen door al het stadlicht).

Na mijn voorspoedige start de 1e etappe werd het tentencamp voor het eerst opgezet in de woestijn (desert camp). Het regime gedurende de tijd in Egypte was eenvoudig. Elke ochtend werden we stipt om 6u30 gewekt door de claxon van een van de twee touringcarbussen die ons in Egypte begeleiden. De meeste van ons waren dan al half wakker, aangezien hier rond 5 uur in de ochtend vanaf alle minarettentorens via grote luidsprekers de gebeden keihard werden ingezet met “Allaaaaaaaaaah……” (Islamieten bidden hier 5x per dag). Na de claxon was het vervolgens zaak om snel alles in te pakken en te ontbijten zodat er stipt om 8h00 kon worden vertrokken. Ik moest me voor de 2e etappe vreselijk haasten. Voor de 3e etappe was ik beter voorbereid zodat men niet, zoals de dag ervoor, op mij zou moeten wachten. De claxon ging en hup, ik mijn slaapzak uit, fietskleding aan, alles snel in gepakt en mijn tent uit. Toch wel een beetje donker….blijkt het 4 uur te zijn. Later hoorde ik dat iemand van de politiebegeleiding met zijn hoofd op de claxon was gevallen toen hij in slaap viel! Weer een dag later waaide mijn buitentent eraf, net voordat ik ging slapen. Mijn gebrek aan kampeerervaring nekt mij duidelijk de eerste dagen….

IMGP1082~1
Een eenzame bestuurder van een woestijnschip

IMGP1135~1
Desertcamp langs de Rode Zee

Over politiebegeleiding gesproken, dat is gelijk iets wat hier opvalt. Overal krijgen we escorte en passeren we voor grote plaatsen vele check-points. Toerisme is zeer belangrijk voor Egypte en men doet er alles aan om aanslagen zoals in Sharm al Shaykh en Luxor te voorkomen. Dat geeft soms hilarische taferelen, zoals de etappe naar Luxor, waarbij we in de slipstream van twee pick-up trucks vol met militairen de check-points op de weg naar Luxor met hoge snelheid voorbij scheurden. Ik geloof niet dat het wachtende verkeer helemaal begreep wat er voorbij kwam. Of de rustdag in Luxor, waarbij iemand met een enorm geweer plotseling naast mij in de bus plaatsnam. Het lijkt allemaal heel wat , maar over het algemeen houden de escortes zich heel discreet op de achtergrond en ik heb me op geen moment onveilig gevoeld. Het hoort er gewoon bij.

P1010207~1
Mijn persoonlijke lijfwacht

Andere opvallende zaken: de chaos van Cairo, ondanks dat ik erop was voorbereid. Ontzettend vaak zijn huizen niet afgebouwd, simpelweg omdat de regering belasting heft op huizen die afgebouwd zijn. Ik geloof dat men in Cairo zoiets ais een vuilophaaldienst ook nog moet uitvinden.

IMGP1065~1
Caïro

De enige rustdag in Egypte was in Luxor. Na 6 fietsdagen waren we hier allemaal, zowel de wedstrijdrenners als de toerders, wel aan toe. Luxor is vrij toeristisch vanwege de vele graftomben uit de tijd van de Farao’s (“vallei van de koningen”). Die hebben we dan ook bezocht. De graftomben zijn hier een kleine eeuw terug ontdekt en kenmerken zich door indrukwekkende in de bergen uitgehouwen tunnels en (graf)kamers. Vooral de wandschilderingen zijn vaak prachtig.

SANY0021~1
Vallei van de Koningen, Luxor

Ook de Tempel van Al-Deir Al-Bahari was indrukwekkend. Het is bijna niet te geloven dat iets zo gaaf is gebleven na 3500 jaar.

IMGP1229~1
Tempel van Al-Deir Al-Bahari, Luxor

Na de rustdag ging de 7e etappe van Luxor naar het plaatsje Idlu. De TdA-organisatie besloot tot een zogenaamde “non-racing” day. Oftewel, deze dag telt niet voor het klassement van de racers. Eigenlijk is het voor de wedstrijdrenners een extra “rustdag” waarop men, net zoals de toerders, de gelegenheid heeft om onderweg te stoppen voor een praatje, om iets te bekijken, of om foto’s te maken. Het is voor de organisatie ook een middel om ervoor te zorgen dat de wedstrijdrenners elkaar niet uitputten. Voor mij was het dus een relaxte dag. Vooral de kinderen onderweg willen allemaal dat je voor hen even stopt.

SANY0002~1
Een kleine fan die ik onderweg tegenkwam

Terwijl ik na afloop van de etappe het plaatsje Idlu doorslenterde liep ik tegen een begrafenis stoet aan. Hier is het ritueel dat bij doorkomst mensen hun huizen uitkomen en de baar een stukje meedragen, om vervolgens weer naar binnen te gaan. Heel indrukwekkend (en respectvol). De laatste etappe in Egypte was naar Aswan. Hier hebben we onszelf (de Nederlanders en nog een paar anderen) na afloop ter afsluiting op een zeiltochtje over de Nijl getrakteerd. Dit was op een zogenaamde Felucca, laten we zeggen Egyptische “tjalk” (een typische zeilboot voor de Nijl).

SANY0008~1
Zeiltocht op de Nijl rond zonsondergang

Tja, en er werd natuurlijk ook gekoerst. Het hele stuk door Egypte was goed geasfalteerd. Wat betreft het gebied langs de Rode Zee hadden we de wind strak in de rug. De wind komt hier namelijk meestal uit het Noorden (vandaar ook het wegwaaien van mijn tent). Soms deden we hele stukken aan 60 km/uur! De deelnemers met mountainbikes heb ik geregeld horen foeteren op de momenten dat wij, de deelnemers met cyclocrossfietsen, de “grote plaat” gebruikten. Hun wraak zal waarschijnlijk zoet zijn wanneer we eenmaal in de “hel” van Soedan zijn aanbeland.

IMGP1175~1
De schaduw van de renners in de ochtend.

De enige hindernis van betekenis was een klim van 40 km vanuit Safaga tijdens de 5e etappe. De afstand van de klim maakte iedereen op voorhand nerveus maar achteraf was het eigenlijk 40 km “vals plat” omhoog. Na de 1e etappe wist ik behalve de 4e etappe ook de overige etappes te winnen. De laatste was in een millimetersprint. Het lijkt heel wat, maar ik ben op het moment gewoon net iets rapper in de sprint dan de rest. Tot nu toe word de lunch-stop, die altijd halfweg voor ons klaarstaat met drank, sandwiches en energierepen, redelijk gerespecteerd. Soms proberen renners er echter “sneaky” tussenuit te knijpen om zo een paar minuten op de rest te pakken, in de hoop de etappe op die manier te kunnen winnen. Dat wordt dan door ons vervolgens weer afgestraft door ze te achtervolgen en er met hoge snelheid “erop en erover” te vliegen.

Chris Maund, staat na acht etappes nog steeds op slechts 3 minuten. Hoewel ik nog wel 1e in het klassement sta, ben ik er dus niet in geslaagd om mijn voorsprong van de 1e etappe te vergroten. We zijn erg aan elkaar gewaagd. Hij krijgt mij er niet af, en ik hem niet. Daarnaast zijn de Belg Gunther Tielemans en de Canadees Andrew Campbell serieuze concurrenten en zie ik sommige andere jongens, evenals het tandemteam, met de dag beter worden.

IMGP1187~1
Dean, de mecanicien, bij de lunch-stop van de 6e etappe naar Luxor,
heeft over belangstelling niet te klagen

P1010158~1
Joash & Douglas op hun tandem

Egypte is eigenlijk een “opwarmertje”. In Soedan begint het “echte werk”. De verhalen over de conditie van de wegen, wat we van de Tour-leiding hebben vernomen, boezemt iedereen alvast angst in. Na de 8e etappe zijn we de volgende dag in konvooi naar de haven van Aswan gefietst voor de boottocht van 18 uur over het meer van Nasser naar Wadi Halfa in Soedan. Het inschepen ging echt op z’n “Afrikaans”. Een grote chaos van allerlei mensen die zichzelf, en allerlei handelswaar, proberen tegelijkertijd aan boord te hijsen. Soms liepen discussies zodanig hoog op dat het leek te ontaarden in een knokpartij. Dat was echter direct afgelopen op het moment dat “Allaaaah” voor de zoveelste keer uit de luidsprekers knalde. Iedereen verstomde en knielde naar het Oosten.

Welkom in Afrika………

SANY0009~1
Een topzware vrachtauto die dreigde om te vallen bij het lossen

IMGP1087~1
Alle deelnemers bij de start van de 1e etappe bij de piramides van Giza, Caïro

8 reacties:
__________________________________________________________________________
1 lidy / 30-01-2007 19:33
mooi man!…
__________________________________________________________________________
2 Joke (ip: 193.173.158.48) / 31-01-2007 09:22
Hallo Adrie,
Geweldig om deze ervaringen te lezen, ook hele sprekende foto’s. Je doet het goed ! Succes in het zanderige Soedan. groeten, Joke
__________________________________________________________________________
3 Reng vande Put (ip: 84.30.112.188) / 31-01-2007 20:58
Hallo Arie
Ik heb je ontmoet in Safaga waar we een gespek hadden en een kop koffie dronken.Inmiddels ben ik weer in Maastricht en volg ik je via je side. Ik wens je veel succes en ook voor de ploeg en doe de groeten ook aan Eva en lolita
__________________________________________________________________________
4 Wilfried (ip: 217.122.235.41) / 01-02-2007 13:43
Gaaf verslag Adri, we blijven je volgen!
__________________________________________________________________________
5 carmen sonderen (ip: 195.121.153.195) / 01-02-2007 21:22
Hoi Adrie, geweldig wat je meemaakt, het gaat goed zo,ga zo door!Ik geniet van de foto’s en het boeiende verslag.Lieve groet Carmen
__________________________________________________________________________
6 Fam. Onderstal (ip: 62.163.154.84) / 01-02-2007 23:06
hoi Adrie,
leuk dat we alles zo kunnen volgen,
hou je taai!!!
groetjes uit Wageningen,van Ron, Monique,Ronnie,
en Demi.
__________________________________________________________________________
7 richard en maartje (ip: 81.207.136.165) / 02-02-2007 16:46

echt klasse niet te evenaren. veel succes en sterkte, we denken aan je.

groeten richard en maartje.
__________________________________________________________________________
8 john haast (ip: 86.85.45.194) / 03-02-2007 11:48
Hoi adrie, het gaat goed, maar ik had ook niet anders van jouw verwacht.Maar mooier zijn nog jouw reisverslagen, ervaringen en natuurlijk het niet te vergeten doel waarvoor je dit doet.
Adrie veel succes en we blijven jouw volgen.

groeten John Haast uit Rijsbergen
__________________________________________________________________________

Posted in Tour d'Afrique 2007

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>